Agnieszka Kozłowska-Piasta
("Projektor" - 5/2014)
Remiksować można dla zysku.
Nowe wersje starych hitów trafiają potem na wszystkie możliwe listy przebojów,
nabijając portfele ich pomysłodawcom, autorom przeróbek, producentom czy
wreszcie artystom firmującym te dzieła swoim nazwiskiem. Remiksować można z
zachwytu dla oryginału, z podziwu dla artysty.
Takie remiksy najczęściej
pachną naśladownictwem czy rażą amatorszczyzną. Można wreszcie przerabiać, aby
zrobić coś z oryginałem: artystycznie podyskutować z autorem, zrozumieć jego
intencje, zamiary, odkryć tajemnice i umiejscowić dzieło w nowej
czasoprzestrzeni. Ten trzeci wariant wydaje się najbardziej interesujący i
najbardziej twórczy. I takie właśnie prace opisuje „Re//Mix” – książka
dokumentująca czteroletni projekt realizowany w Komunie//Warszawa.
W siedzibie przy ul. Lubelskiej na warszawskiej
Pradze, od lat rozwija się polska scena alternatywna. Działania na styku
wydarzeń performatywnych, współczesnego tańca i muzyki są doceniane przez
najważniejszy teoretyków i krytyków teatralnych. Nie bez znaczenia jest, że
Komuna//Warszawa to pogrobowiec i spadkobierca Komuny Otwock – anarchistycznej
wspólnoty artystów i działaczy społecznych istniejącej przez ponad 20 lat w
podwarszawskiej miejscowości. Po przeprowadzce do Warszawy grupa przesunęła
ciężar działań z idei na dialog artystyczny, szansę swobodnej wypowiedzi
performatywnej czy próbę zrewidowania dotychczasowej historii sztuk szeroko,
antropologicznie rzecz ujmując, widowiskowych.
Właśnie z tej idei zrodził się Re//Mix – kilkadziesiąt
form przedstawieniowych przygotowanych przez ludzi teatru, tancerzy, muzyków,
pisarzy czy grupy teatralne. Kuratorem projektu był teatrolog Tomasz Plata z
Instytutu Teatralnego im. Raszewskiego. Wszystkie „produkcje” łączył jeden
wspólny cel: stworzenie artystycznej, autorskiej odpowiedzi na najbardziej
znane, rozpoznawane performance (lub performanse – w zależności od zapisu),
przedstawienia, choreografie. Założeniem projektu było stworzenie kanonu sztuk
performatywnych, nie pod kątem ich wagi i ciężaru gatunkowego opisanego przez
teoretyków. Nie chodziło o „The best of… „ – przeczytaj, obejrzyj a poznasz
historię sztuk wizualnych, z pogranicza teatru, sztuk plastycznych tańca i
muzyki. Ten kanon łączy pozytywne emocje i doświadczenia artystów. Remiksowali
to, co było dla nich ważne, wartościowe, cenne.
Książka dokumentuje tylko niektóre z nich. I tak Paweł
Demirski i Monika Strzępka zremiksowali twórczość noblisty Dario Fo,
Komuna//Warszawa legendarne dzieło amerykańskiego The Living Theatre „Paradise
Now?”, a Weronika Szczawińska twórczość pomijanej reżyserki z lat 50. Lidii
Zamkow. Tancerka Weronika Pelczyńska przetworzyła dzieło Yvonne Rainer „The
Mind is the Muscle” i „Trio A”, a Akademia Ruchu wystąpienia Johna Cage’a.
Rozpoczynający cykl Wojtek Ziemilski rozprawił się z „Akropolis” Teatru
Laboratorium, ale nie wersją oryginalną, ale jej twórczym przekształceniem
pokazywanym Warszawie w 2004 r. przez The Wooster Group. Z kolei Marta Ziółek
stworzyła autorską odpowiedź na performance z nowojorskiego loftu, których
autorką i wykonawczynią była Carolee Schneemann.
Gdyby „Re//Mix” był jedynie próbą pisemnego zapisu
tego, co mogła obejrzeć niewielka grupa osób, byłby dziełem ubogim,
niezrozumiałym i spełniającym jedynie funkcje dokumentacyjne. Książka trafiłaby
pewnie na półki archiwów instytucji kulturalnych. Publikacja spełnia dużo
ważniejsze cele. Poza opisaną już przeze mnie dokumentacją tworzenia
autorskiego, czy może lepiej powiedzieć twórczego kanonu wartościowych dzieł
sztuk performatywnych, „Re//Mix” jest ważnym głosem w dyskusji o możliwość
archiwizacji tworzonych sztuk. Dzięki teoretycznym tekstom, przetłumaczonym
specjalnie dla publikacji poznajemy meandry teorii sztuk performatywnych,
przyglądamy się jej twórcom i sposobom, w jaki zmagali się z procesem
zachowania performansu, uchwycenia go w czasie rzeczywistym, zarchiwizowania, zapisania.
Performans jest bowiem dziełem, które trwa w danym
momencie. Czy można go przekazać innym, którzy w wydarzeniu nie uczestniczą?
Dokumentując filmowo czy fotograficznie? Czy to nadal będzie dzieło sztuki
wizualnej, czy jedynie przyblakła, czy nawet przetworzona kopia? A jak
analizować działania artystyczne, których końcowym efektem są np. fotografie?
Ives Klein przecież nie wyskoczył przez okno. Choć w świadomości zbiorowej
istnieje zdjęcie dokumentujące jego projekt, jest ono jedynie zręczną manipulacją:
zlepkiem dwóch ujęć: wyskakującego artysty i pejzażu ulicy.
Sens i oddziaływanie sztuk performatywnych zmieniają
także działania marketingowe i utowarowienie sztuki, a także samych artystów.
Jedna z autorek tekstów, Amelia Jones, dopatrzyła się tego w twórczości damy
światowego performansu Jugosłowianki Mariny Abramović. Jones analizuje w
nieskończoność powtarzane najbardziej rozpoznawane dzieła artystki, a także
firmowanie przez nią swoim nazwiskiem remiksów dzieł innych twórców. Dużo
kłopotów teoretykom sprawiają także wystawy archiwizujące te niematerialne
formy artystyczne, jak również artyści, którzy z założenia zabraniają
jakiekolwiek dokumentacji swoich dzieł. Jeden z nich Tino Sehgal, uczynił z
sytuacji konstruowanych, które wydarzają się w galerii sztuki między odbiorcą a
wybranym przez niego interpretatorem, swój znak rozpoznawczy.
Ta teoretyczna podbudowa wymusiła ciekawy sposób
dokumentacji performansów z warszawskiej Pragi. Obok autoprezentacji
przygotowanej przez artystę, zamieszczono popularne kiedyś w miesięczniku
„Dialog” próby zapisu partytury wydarzenia stworzone przez widzów – teoretyków,
krytyków teatru. Całość uzupełniają konteksty i interpretacje przybliżające
dzieło źródłowe, bazę, na jakiej opierał się współczesny artysta.
Autorzy pokazują warstwy, niuanse, konteksty, jakie
pozwalają ocenić i zrozumieć tak ulotne zjawisko, jakim jest performans, na
dodatek także taki „cytujący” dzieła poprzedników. „Re//Mix” obnaża bezmiar
problemów teoretycznych i praktycznych, jakie napotyka się przy analizie
działań performatywnych, które z założenia przecież nastawione są na
subiektywny indywidualny odbiór. Wydaje się, że próba stworzenia skutecznych
metod opisu i analizy tych wydarzeń artystycznych jest skazana na porażkę. Ale
czy na pewno musimy je obiektywnie opisywać? Czy to dążenie nie jest tylko
efektem dominujących tendencji i możliwości współczesnej kultury? Przecież
dokumentujemy, zapisujemy, archiwizujemy już prawie wszystko. Jedno jest pewne.
„Re//Mix” to mocny głos w dyskusji na temat współczesnych sztuk
performatywnych, który pokazuje, że Komuna//Warszawa nieprzypadkowo trafiła do
czołówki polskiej kultury alternatywnej.
„Re//Mix” pod redakcją Tomasza Platy i Doroty Sajewskiej,
s. 384, Instytut Teatralni im. Raszewskiego, Komuna//Warszawa i Wydawnictwo
Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz