Agnieszka Kozłowska-Piasta
("Projektor" - 4/2014)
Jak walczyć z uzależnieniem dzieci od gier
komputerowych? Z tym tematem zmagali się młodzi aktorzy i reżyserki z grupy
teatralnej Mimo To, działającej przy Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczych w
Kielcach przy ul. Jagiellońskiej. Ich pantomimiczny spektakl „Kleks kontra
Cybermania” podbił serca jury i publiczności XI Ogólnopolskiego Przeglądu
Teatrów Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu w Szczecinie. Mimo To zdobyło dwie
główne nagrody – dla najlepszego spektaklu bez tekstu oraz nagrodę
publiczności.
Opiekę nad grupą dziesięciu niesłyszących aktorów
sprawowały dwie nauczycielki z kieleckiej szkoły: Magdalena Kuta i Małgorzata
Kardasińska-Kolasa. To one odpowiadają za scenariusz i reżyserię naprawdę
interesującego spektaklu.
„Kleks kontra cybermania” opowiada historię chłopca
uzależnionego od gier komputerowych. Zaniepokojony stanem chłopca pan Kleks
próbuje odciągnąć młodzieńca od strzelanek na krystalicznym ekranie. Wzywa na
pomoc liczne baśniowe postacie. O duszę i zainteresowanie chłopca walczą
kolejno: Królowa Śniegu, Pippi, Tomek Wilmowski z książek Alfreda Szklarskiego,
Esmeralda z Dzwonnika z Notre-Dame, król Maciuś Pierwszy, Panna z mokrą głową
oraz Kaczka Dziwaczka. Wszyscy tylko na chwilę zajmują szalonego gracza.
Okazuje się jednak, że znajdzie się metoda. Gdy gaśnie światło, komputerowy
świat przestaje istnieć. Młody gracz daje się przeciągnąć na dobrą stronę mocy,
wkracza w magiczny świat książek, wyobraźni i baśniowych postaci.
Prawie 20-minutowy spektakl zachwyca pomysłowością,
tempem i doskonałą grą aktorską. Młodzi aktorzy doskonale pokazują
charakterystyczne cechy, ruchy swoich postaci, przebrani w kostiumy
przypominające te z filmów, kreskówek czy książek. Ich ruchy gesty i
pantomimiczne etiudy doskonale harmonizują z puszczaną z głośników muzyką, a
przecież ci młodzi aktorzy słabo lub wcale nie słyszą. Na szczególne
wyróżnienie zasługuje grający Kleksa Kamil Ziętek, który właściwie przez cały
spektakl nie opuszcza sceny, dwojąc się i trojąc, aby przekonać gracza do
czytania książek. Pozostali dotrzymują mu kroku, tworząc galerię wspaniałych,
kolorowych i pełnych emocji postaci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz